Lang geleden was het interieur van een willekeurig kantoor nauwelijks te onderscheiden van concurrenten. Van stoffige archiefkasten tot cubicals en grijze afscheidingswanden. De kans is groot dat jij eenvoudig een ouderwets kantoor kunt uittekenen.
Een modern kantoor wordt al een stuk lastiger. Hier kom je namelijk een uiteenlopender assortiment van meubels en accessoires tegen waardoor een generiek voorbeeld minder makkelijk te schetsen is. Toch denken lang niet al deze kantoren op de juiste manier over het interieur na. Een correcte samenstelling is een reflectie van de identiteit van het bedrijf.
Waarom interieur een reflectie van de identiteit moet zijn
Is het wel echt nodig om te investeren in kantoorinterieur dat de identiteit van een bedrijf reflecteert? Kan deze stap niet worden overgeslagen en op andere methodes worden toegepast? Bijvoorbeeld via een video of website?
Indien een organisatie streeft naar het breed uitdragen van een visie en deze visie de bedrijfsidentiteit reflecteert, is het investeren in interieur dat dit verder uitdraagt onmisbaar. En dat heeft alles te maken met de perceptie van klanten en werknemers die zich binnen de kantoormuren kunnen bevinden.
Als het belangrijk is dat de visie van een bedrijf top-of-mind blijft, bijvoorbeeld dat kwaliteit voorop staat of juist het onderscheidend vermogen op visueel gebied, spreekt het voor zich dat de inrichting en interieur dit ook laat zien.
Een visueel bedrijf zou daarom voor opvallend gevormde meubels kunnen gaan. Een bedrijf waar secuur werken voorop staat, zou kunnen kiezen voor een formeler ontwerp waar gebruik wordt gemaakt van een select aantal kleuren.
Hoe jij jouw identiteit met interieur naar voren kan laten komen
Om te ontdekken welk kantoorinterieur in staat is de identiteit van jouw bedrijf zo goed mogelijk te tonen, moet je onderzoeken welke kleuren, vormen en tonen bij jouw bedrijf passen. Door antwoord te geven op de volgende drie vragen, kan een kantoorinrichter al uit de voeten;
- Welke kleuren identificeren jouw bedrijf?
- Welke vormen identificeren jouw bedrijf?
- Welke gevoelens wil je dat jouw bedrijf oproept als iemand aan jouw bedrijf of merk denkt?
Op basis van de antwoorden die jij op deze vragen geeft, kan je aanzienlijk makkelijker een beeld schetsen van wat voor interieur deze gedachten kunnen weergeven. Hierdoor kan een interieur worden samengesteld wat een reflectie van de identiteit van jouw bedrijf is.
Blijf uitbreiden naarmate een bedrijf groeit
Na enkele jaren kan jouw bedrijf de huidige identiteit als het ware ontgroeit zijn. Maar wat als het nog omringd met het originele interieur is? Dan is het tijd om toegang te verlenen aan nieuw interieur dat de identiteit reflecteert waar jouw bedrijf vandaag bij past.
Want iedere bezoeker moet omver worden geblazen met de identiteit van jouw bedrijf.